måndag 29 september 2014

I smell... I smell... I smell and taste christmas!

Efter att ha läst en kommentar av Jessica har jag gått och varit sugen på pepparkakor hela dagen. Men jag handlade igår, vill inte handla idag med - både av ekonomiska och lathetsskäl. Så då var det bara att rota i skåpen och söka inspiration på internet - och vips! Efter 5 minuters kvalitetstid med min matberedare har jag lyckats skapa åtta helt otroligt goda pepparkaksbollar! Tog en bild på dessa raringar direkt, för vem vet hur länge dessa kommer bestå...

Pepparkaksbollar (ca 8 st)
1 dl sötmandel
2 dadlar
½ msk rapsolja
1 tsk kanel
1 tsk mald nejlika
1 krm ingefära
en nypa salt
1 msk honung

Kör mandeln till ett fint mjöl i en matberedare. Tillsätt olja och urkärnade dadlar - kör tills det har blandat sig. Tillsätt kryddorna och mixa igen - noga så att det blandas väl. Tillsätt honung och mixa igen.
Gör små bollar av "smeten" och ställ i kylen ett par timmar så att de stelnar (eller gör som jag, ät dem direkt (tålmodigtjej_91)....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar