söndag 28 september 2014

Nu jular jag som aldrig förr... igen

Okej, rubriken är motsägelsefull i sig, men alltså min jullängtan i år - HELT GALEN! Jag har svårt att komma ihåg när det var så här senast, och jag är så otroligt glad över att få känna så här igen efter x antal struliga år. Allt är inte okej än, men sååååååååååå mycket bättre! Har läst och börjat följa allt fler julbloggare både på bloglovin och instagram, och nu kunde jag inte hålla mig. "Min sagojul" is back in business!

Jag har sedan, hmm... kanske 3-4 veckor tillbaka smått missbrukat saffrans- och pepparkaksscones och kunde inte hålla mig förra veckan så nu lyssnar jag på julmusik också. Och vet ni? Känns så himla rätt! Vad andra i min omgivning tycker och säger spelar ingen roll, jag är så överlyckligt glad över att åter njuta och tarva efter mer julsmaker, -dofter, -musik, etc etc.

Ikväll gjorde jag något jag lyckades göra bra för första gången förra året, nämligen koka min egen risgrynsgröt. Tidigare år har gröten blivit gryning, för tunn, för tjock, för icke-julsmakande, etc. Men när jag följde Kung Markattas (ÄLSKA!) recept så satt den på en gång - helt AMAZING♥!  Och självklart, när ett bra recept hittats måste det delas, så varsågoda! ENJOY!

Risgrynsgröt (3-4 port)
2 dl grötris (Kung Markatta)
4 dl vatten
lite salt
en klick smör
6-8 dl mjölk (gärna soja, var mums!)
2 kanelstänger

Koka risgrynen med vattnet, lite salt och en smörklick i ca 10 minuter. Tillsätt sedan mjölken och kanelstängerna, rör om. Låt småputtra i 30-40 minuter. 
Servera sedan med socker (testa kokossocker, gott!), kanel och mer sojamjölk.
SÅ GOTT!


OBS! OBS! Kom ihåg att röra om i kastrullen emellanåt - det gjorde inte jag vilket resulterat i att jag antagligen är en kastrull fattigare....

♥!

5 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka. Testa ättika i kastrullen det brukar vara bra mot det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Besitter dock ingen ättika (håller på att utrusta ett kök, nyss flyttat), men om det är så bra mot det mesta får det nog bli att skriva till det på köpnotan ;)

      Radera
  2. Jag har också en riktigt galen jullängtan i år, det är verkligen underligt hur mycket man kan längta efter något!

    SvaraRadera
  3. Åh va roligt att du är tillbaka Lina!!!!
    Du fick mig att börja lyssna på julmusik också förra veckan och nu har det gått rätt vamt med det här hemma i helgen när jag legat förkyld.
    Jag har lite svårt för scones, men jag krängde en burk pepparkakor med sambon för inte allt för länge sen =)

    SvaraRadera
  4. Jag vet hur det är att ha det struligt i livet, så du gör helt rätt i att leva i nuet och njuta av jullängtan och julmusik nu när du har det bättre igen! Man vet aldrig vad som händer i morgon så man ska njuta idag av julmusik och julfilmer mm. Jag ser att du hade få inlägg förra året vilket väl var anledningen till att jag aldrig hittade din blogg, men i år ser jag fram emot att få följa dig i ditt julfirande! Julkram från http://varanlillajulvra.blogspot.se/

    SvaraRadera